Vi tilbyder traditionel kinesisk akupunktur og vestlig akupunktur.
Den traditionel kinesiske akupunktur

Ifølge den traditionelle kinesiske medicin påvirker akupunktur et system af kanaler og ”energier” i kroppen, som traditionelt omtales med ord som qi, yin og yang. Sygdomme forstås her som ubalancer i disse energier, og rigtigt udført kan akupunktur hjælpe med at genoprette balancen. Traditionel kinesisk akupunktur kan afhjælpe akutte sygdomme og virke forebyggende imod livsstilssygdomme såvel som kroniske lidelser (smerter, etc.)

Fysioterapeuterne på klinikken er uddannede kinesiske akupunktører. Det vil sige, at vi har gennemgået en to-årig uddannelse, der er godkendt og certificeret af foreningen “Danske Akupunktører”.

At blive behandlet med kinesisk akupunktur indebærer en forudgående grundig samtale og undersøgelse, hvor man afdækker årsagen til de symptomer, patienten præsenterer. Derefter vil man blive behandlet i forhold til principperne i den Kinesiske Medicin, hvilket er et tusindårigt behandlingskoncept, som er baseret på balancering af organernes energi og funktion via meridianerne på kroppen.

Den vestlige akupunktur

Vestlig akupunktur indgår typisk som et supplement til et fysioterapeutisk behandlingsforløb, og vil blive brugt som smertelindring til lidelser i bevægeapparatet.

Akupunktur er blevet accepteret som behandling af en række lidelser som rygsmerter, migræne, kvalme og ledsmerter af de lægelige organisationer i fx Storbritannien og Tyskland. Ligeledes bruges akupunktur også på danske hospitaler bla til smertelindring ved fødsler. Også WHO har anbefalet akupunktur som behandling af en lang række lidelser.

Vestlig akupunktur eller IMS er en mere og mere udbredt behandlingsform – både blandt læger og fysioterapeuter.

IMS akupunktur er en teknik, der omfatter intramuskulær stimulation. Via behandling af såkaldte “trigger punkter” i muskler er det muligt at yde en effektiv og hurtig lindring af smertefulde tilstande. Det kan dreje sig om både akutte og kroniske symptomer.

Formålet med IMS behandlingen er at løsne de forkortede muskler som irriterer og påvirker nervevævet – det vedvarende træk fra musklen afspændes og nervernes følsomhedsniveau normaliseres.

Behandlingen består oftest af kortvarige indstik med sterile nåle, og behandlingen er næsten smertefri. Den vestlige akupunktur kan ofte bruges som et supplement til den gængse fysioterapeutiske behandling.